דעות

מהרעבה לביזה: עד מתי נשתוק על פגיעה בביטחון הבריאותי?

אחרי שנות ההזנחה ובחסות המלחמה, הממשלה עוברת לשלב הביזה: לצד פגיעה בביטוח הסיעודי, משרד הבריאות מציע שרופאים מחו"ל, ללא רישיון ישראלי, יטפלו בנו מרחוק, במימון ביטוח הבריאות הממלכתי כמובן

"רק באוגוסט האחרון חתכו באכזריות בתגמולי הביטוח הסיעודי החודשיים, מסכום של כ-6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל בגלל הכישלון של המדינה לממן אותם". צילום: שאטרסטוק

זה 12 שנה שאני כותב ומתריע, מעל כל פלטפורמה אפשרית, שוב ושוב, מפני מדיניות הממשלה ומשרד הבריאות, שעיקרה הרעבת מערכת הבריאות הפוגעת בכל אחד ואחת מאיתנו. אני כותב על המחסור במיטות, בתקנים וברופאים, על התנאים הנוראיים במערכת הפסיכיאטרית ועל הפגיעה בכבוד האדם ובפרטיותו - שני עקרונות שקיימים לגביהם חוקי יסוד, המופרים יום יום במערכת הבריאות.

הרעבת מערכת הבריאות נאמדת, על פי כלכלני ה-OECD, בהיקף של 20 מיליארד שקל בשנה. תוצאותיה הביאו לקריסת השירותים, אך כנראה זה לא מספיק. אחרי שנות ההרעבה, ובחסות המלחמה, עוברת הממשלה לשלב הביזה.

אקסל התורים הארוכים אמנם יתקצר, אבל מה עם עמידה בקריטריון איכות הטיפול הנקבע על ידי האיגודים המדעיים של כל מקצוע? מי יהיה ערב לרמתם המקצועית של אותם רופאים זרים?

אחר הזנחה מכוונת, בוחר משרד הבריאות להתמודד עם המחסור ברופאים, שאותו יצר במו ידיו כתוצאה מתת תקינה, באמצעות ניסוח תקנות שמאפשרות קבלת טיפול רפואי מרחוק, על ידי רופאים בחו"ל – גם כאלה שאין להם רישיון ישראלי, וכל זאת במימון ביטוח הבריאות הממלכתי.

אז נכון, אמנם אקסל התורים הארוכים יתקצר, אבל מה עם עמידה בקריטריון איכות הטיפול הנקבע על ידי האיגודים המדעיים של כל מקצוע? מי יהיה ערב לרמתם המקצועית של אותם רופאים זרים?

עכשיו בוזזים לנו גם את הביטוחים הסיעודיים שאותם רכשנו כדי שבערוב ימינו נקבל טיפול רפואי בתנאים מכבדים, ולא ניזרק לעת זיקנה למקומות שכוחי אל, שריח השתן מכה בכל הנכנס אליהם

הביזה מתרחבת גם לתחום ביטוחי הבריאות. חוקי ההסדרים של 2016 ו-2023 גוזלים מאיתנו את רשת הביטחון שיצרנו לעצמנו כדי שביום פקודה נקבל מענה רפואי מהיר ואיכותי. חשבנו שכאשר המערכת הציבורית קורסת ואנחנו מחכים חודשים לתורים לרופאת הנשים, לרופא אף אוזן גרון, לנוירולוג, או לכל מומחה אחר, שלא לדבר על תורים מיידיים לרופאי משפחה וילדים, נוכל לפחות להתנחם במטרייה הביטוחית ששילמנו עבורה במשך שנים למקרה של יום סגריר.

ועכשיו בוזזים לנו גם את הביטוחים הסיעודיים שאותם רכשנו כדי שבערוב ימינו נקבל טיפול רפואי בתנאים מכבדים, ולא ניזרק לעת זיקנה למקומות שכוחי אל, שריח השתן מכה בכל הנכנס אליהם. רק באוגוסט האחרון חתכו באכזריות בתגמולי הביטוח החודשיים, מסכום של כ-6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל בגלל הכישלון של המדינה לממן אותם. ועכשיו הפתרון של ממשלה הוא להנחות את קופות החולים להפסיקם ולהותיר אותנו ללא מענה.

כך ממשיכה הממשלה ומרעיבה את מערכת הבריאות, בוזזת אותה ופוגעת בביטחון הבריאותי של אזרחיה – עד מתי נשתוק?

הכותב, ד"ר זאב פלדמן, הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים ב"שיבא", יו"ר ארגון רופאי המדינה, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית

נושאים קשורים:  זאב פלדמן,  דעות,  חדשות,  סיטוח סיעודי,  רפואה מרחוק,  משרד הבריאות,  ממשלת ישראל,  מערכת הבריאות
תגובות
20.12.2023, 19:44

אמת לאמיתה.
רק הערה לגבי התורים הארוכים.
מספר מחקרים מאששים את התופעה שכולנו מכירים של No Show , מטופל שקובע ולא מגיע. לרוב גם אחרי אישור הגעה. קנס סימלי של 20 ₪ יעזור לפתור את הבעייה בצורה משמעותית.
דבר זה יביא למנוע בזבוז משאב חסר של רופאים וישפר את השרות למטופלים.

20.12.2023, 22:32

מדויק.

20.12.2023, 22:35

אבל האצבע המאשימה צריכה להיות מופנית להר"י, אר"מ, קופות החולים וכו' לא פחות מאשר למדינה. חוץ מלכתוב מאמרים (שבספק אם מישהו טרח לקרוא אותם מההתחלה עד הסוף) עשיתם משהו? מתי שברתם כלים פעם אחרונה? מתי סגרתם קבלות בבתי חולים (כן גם במיון) למשך שעתיים (לא צריך יותר)... זה יהיה הרבה יותר יעיל מאשר מאמרי דעה צעדות חלוקת סטיקרים וכו'.

אנונימי/ת
21.12.2023, 16:41

איזה פוליטרוק עלוב שמשתמש בסיסמאות קפלן כדי להסית ולטנף.

כול כך צודק והמצב כיום של חוסר אונים מוחלט לא פחות גרוע ומקשה על תפקוד.